Proiect co-finanțat din Programul Operațional Capital Uman 2014 – 2020
În data de 19 iunie 2019 a fost semnat contractul de finanțare pentru proiectul „Învaţă să fii Antreprenor pentru Viitor! Îmbunătăţirea calităţii ofertelor educative şi a competenţelor cadrelor didactice în domeniul antreprenoriatului în vederea creşterii accesului participanţilor la învăţământ terţiar în condiţii de echitate şi eficienţă socială şi promovarea unei culturi educaţionale antreprenoriale în domeniile competitive de interes regional – EDUBUSINESS” – POCU/379/6/21, proiect cofinanțat din Programul Operațional Capital Uman. Valoarea totală eligibilă este de 7.903.741,82 lei, din care asistenţa financiară nerambursabilă în sumă maximă de 7.703.821,49 lei, respectiv 97,47% din valoarea totală eligibilă.
Activitățile proiectului „Învaţă să fii Antreprenor pentru Viitor! Îmbunătăţirea calităţii ofertelor educative şi a competenţelor cadrelor didactice în domeniul antreprenoriatului în vederea creşterii accesului participanţilor la învăţământ terţiar în condiţii de echitate şi eficienţă socială şi promovarea unei culturi educaţionale antreprenoriale în domeniile competitive de interes regional – EDUBUSINESS” sunt implementate de Universitatea „Aurel Vlaicu” din Arad în calitate de Lider de parteneriat, în parteneriat cu Expert Business Center SRL, Sindicatul Alma Mater şi Asociaţia Dantes – Dezvoltare Antreprenoriat, pe o perioadă de 24 de luni.
Obiectivul general al proiectului constă în creşterea accesului şi echităţii în învăţământul superior din Universitatea „Aurel Vlaicu” din Arad adresându-se în acest sens unui grup ţintă de 50 elevi şi 450 studenţi, în vederea diminuării ratei de abandon a studiilor, prin asigurarea de sprijin financiar unui număr de 350 studenţi din categorii vulnerabile şi prin creşterea atractivităţii ofertelor educaţionale prin dezvoltarea a 5 noi programe antreprenoriale, corelat cu îmbunătăţirea competenţelor a unui număr de 90 de cadre didactice universitare. Astfel, va avea loc îmbunătăţirea calităţii şi eficienţei precum şi accesul la învăţământul terţiar şi a celui echivalent în vederea adaptării viitorilor absolvenţi la nevoile actuale ale pieţei muncii.
Proiectul contribuie la atingerea obiectivului specific al programului și al apelului (OS 6.7, 6.9, 6.10) deoarece își propune participarea personalului didactic din învățământul superior la programul postuniversitar de perfecționare profesională, furnizarea programelor antreprenoriale aferente învățământului superior pentru 450 studenți cu componentă aplicativă și certificarea aferentă, acordarea a 350 burse student antreprenor fără discriminare, pentru toți studenții care sunt netradiționali sau din mediul rural, precum și participarea studenților la programe de consiliere/orientare profesională și activități remediale.
Obiectivele specifice ale proiectului, sunt redate în cele ce urmează:
O.S.1 – Creșterea accesului și a participării la învățământul terțiar universitar a unui grup țintă de 450 de studenți, organizat în cadrul instituțiilor de învățământ superior, inclusiv, asigurarea creșterii echității pentru 350 de studenți care provin din grupuri vulnerabile (mediu rural sau netradiționali) prin promovarea unui mediu inovativ de învățare în instituția de învățământ superior prin furnizarea de cursuri la nivelul ofertelor educaționale noi, inclusiv cursuri antreprenoriale aplicative utilizând resurse de învățare moderne în medii online, derulate împreună cu partenerii sociali privați integrați în proiect.
O.S.2 – Sprijinirea accesului în învățământul terțiar pentru un grup țintă de 50 elevi de liceu, prin activitățile de informare și întâlnirile directe organizate prin proiect cu reprezentanți relevanți acestei categorii de GT din proiect prin vizite la Universitate cu ocazia Zilei Porților Deschise în vederea prezentării beneficiilor pe care le oferă educația de nivel superior privitor la șansele ocupării unui viitor loc de muncă.
O.S.3 – Instituirea și utilizarea unor pachete integrate de măsuri de sprijin financiar, prin instituirea Bursei Student Antreprenor – inovare socială – acordată către 350 studenți defavorizați, pe parcursul ultimelor 3 semestre de studii de licență și participarea studenților la programe de consiliere/orientare profesională și activități remediale.
O.S.4 – Îmbunătățirea nivelului de competențe pedagogice pentru 90 de cadre didactice din învățământul superior, organizat în cadrul instituțiilor de învățământ superior ca urmare a participării la programe de formare, schimb de experiență și bune practice privind aplicarea de tehnici educaționale noi și moderne pentru cadrele didactice din instituțiile de învățământ partenere derulat alături de partenerii sociali atrași în proiect.
O.S.5 – Dezvoltarea și furnizarea unui număr de 5 oferte educaționale noi având conținut inovator în învățământul terțiar universitar, prin corelarea cu nevoile pieței muncii din sectoare economice competitive și domenii de specializare inteligentă în care se implică inclusiv personalul didactic format în proiect alături de parteneri sociali din mediul privat în vederea dezvoltării ofertelor educaționale noi în proiect, cu o predominantă componentă aplicativă corelată nevoilor pieței muncii din sectoarele/domeniile economice abordate prin proiect.
Inovarea socială se va regăsi cu precădere în următoarele acțiuni:
- dezvoltarea unor acțiuni inovative și implementarea de măsuri de asistență educațională pentru membrii din grupul țintă;
- cursurile de competențe antreprenoriale vor conține module de inovare socială;
- vor fi utilizate mecanisme de finanțare a studenților/cursanților flexibile, cu oferte de stimulente pentru participare, implicare, autodezvoltare;
- bursa „student antreprenor”;
- inovare socială pentru modernizare, cu promovarea valorilor nediscriminatorii;
- formarea unor deprinderi și încorporarea acestora în conduita profesională pentru dezvoltarea calității programelor, inclusiv, prin perfecționarea profesională specializată la Personalul didactic implicat în învățământul universitar;
- o focalizare de resurse relevante pentru promovarea învățământului terțiar non-universitar și participarea în învățământul superior a tinerilor în special defavorizați din mediul rural, a populației sărace și a minorităților, pe o zona geografică amplă, cu similarități culturale și socio-educaționale;
- platforma IT – comunitate virtuală de studii la distanță va avea la bază, printre altele, inovarea socială;
- creșterea absorbției fondurilor nerambursabile alocate dezvoltării învățământului din cadrul universității „Aurel Vlaicu” din Arad.